Pierre entreprenad växte på höjden

Publicerad: 10/1, 2019

Det framgångsrika byggföretaget Pierre Entreprenad grundades för 60 år sedan 1959. För några år sedan fick byrån Precis Reklam uppdraget att modernisera logotypen utan att företaget skule behöva profilera om hela maskin- och fordonsparken. För att få ett större uppmärksamhet justerades proportionen så att logotypen utökades på höjden. Typsnittet Eurostile behölls men justerades för högre läsbarhet och balans i logotypen. Den blå färgen justerades till en mer klarblå nyans då den tidigare i tryckmetoder tenderade att se mer lila än blå ut.

I och med att Pierre verkar i stora delar av mellansverige så var det naturligtvis ingen större poäng att behålla "Gävle" i logotypen. Generellt så skall ju varken ortsnamn, telefonnummer eller slogans vara en del av själva logotypen utan snarare ett grafiskt komplement till den som kan placeras fritt i samanhanget utifrån vilka mediakanaler som används.
Det är ju en viss skillnad på ett brevpapper, bildekor eller på den egna hemsidan.


Sammanfattningsvis ett skolexempel på hur man med relativt enkel grafisk justering har öka logotypens genomslagskraft med 33 % genom höjdjusteringen då bredden i detta exempel är densamma.
Med tanke på att verksamhetens logotype exponeras hundratusentals gånger under året i olika kanaler och sammanhang så förstår de allra flesta är värdet av en sådan här justering är av ganska stor betydelse.

Vill ni veta mer om Pierre Bygg så skall ni besöka https://pierre.se
Mer information om Precis Reklam finner du här https://precisreklam.se

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar