McDonald’s undermedvetna M

Publicerad: 17/3, 2019

Det finns fler anledningar än Big Mac och pommes fritesbakom varför vi ibland får ett sug efter McDonald's. En av dem är designen på McDonald's-loggan.

Ibland får man bara ett sådant sug efter att äta på McDonald's. Doften av frityrolja och stekos blandat med stress och flottiga bordsskivor. Men det beror på fler aspekter än så, en av dem är designen på kedjans logotyp. I alla fall om man ska tro psykoanalytikern och marknadsföringsdesigns konsulten Louis Cheskin som övertalade snabbmatskedjan att behålla sin logga på 60-talet.

Och nog hade han rätt i att det var bra att behålla det numera världskända gyllene M:et. Men förklaringen till varför företaget skulle göra det är det som får många av oss att lyfta på ögonbrynet och undra "hur tänkte du nu?".
Han sade nämligen att de gyllene bågarna påminde kunderna på ett undermedvetet plan om kvinnobröst. Vilket enligt Cheskin kunde kopplas till Freuds teorier om det undermedvetna och göra att kunde associerade McDonald's med "moder McDonald's bröst".

Onekligen en fascinerande anekdot och insikt om konsten att bygga ett starta varumärke.

Läs hela artikeln på nyheter 24 här:
https://nyheter24.se/nyheter/forskning/856008-alskar-du-mcdonalds-det-har-kan-vara-den-ovantade-anledningen-till-varfor

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar