Electrolux lyfte varumärket med ny visuell identitet

Publicerad: 9/1, 2019

Electrolux introducerarde en ny visuell identitet för företagets varumärke januari 2015. Med en uppfräschning av den klassiska logotypen och nya tydliga standarder för bild- och formspråk var designen avsedd att sticka ut i de sammanhang där konsumenter kommer i kontakt med Electrolux. Vår bedömning är att resultatet var både snyggt och smart då uppmärksamhetsvärdet ökades rejält iom att symbolen fick en mer framträdande roll samt att helheten upplevs modernare för den som noterar skillnaden. Den stora fördelen med en modernisering av logotypen är att det är mycket kostnadseffektivt då utrullningen kan sker gradvis över tid och att inget profilmaterial därmed behöver kasseras och ersättas över en natt.

– Electrolux satsar på att bli ett företag med konsumentinriktad marknadsföring i världsklass, som har tydligt fokus på konsumentdriven innovation och starka varumärken. En viktig del i det arbetet är att skapa en spännande och tydlig varumärkesupplevelse, som är enhetlig i alla beröringspunkter med konsumenterna. Vår nya visuella identitet kommer att hjälpa oss att uppnå det, i en digital värld och butiksmiljö som har förändrats dramatiskt under de senaste åren, sade MaryKay Kopf, marknadsdirektör på Electrolux.

I den nya logotypen syns företagsnamnet i ett nytt typsnitt, unikt för Electrolux, och mer utrymme ges åt den tidlösa Electroluxsymbolen, som har använts sedan 1962.
– Tack vare att vi har en så tydlig och särskiljande symbol i centrum kan vi kommunicera modernt och innovativt samtidigt som vi bevarar de associationer till förtroende och kvalitet som konsumenter förväntar sig av vårt varumärke, säger MaryKay Kopf.

– Men en visuell identitet handlar om mycket mer än att bara byta logotyp och färgskala. Den representerar ett nytt sätt att se på Electrolux som varumärke, vad vi och våra produkter står för och hur vi vill uppfattas. Med den nya visuella identiteten skapar vi större möjlighet till igenkänning, vi engagerar folk positivt och emotionellt och vi kan lättare ge inspiration, beskriva fördelar med produkterna och hjälpa konsumenter att finna vad de söker.

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar